Preventie en ruimte voor de menselijke maat in de dienstverlening: dat zijn de speerpunten van de nieuwe UWV-strategie. De UWV Kennisagenda 2022‑2025 sluit daar met tal van onderzoeken op aan. Margaretha Buurman, hoofd van het UWV Kenniscentrum, geeft een overzicht van de belangrijkste onderzoeken.
Sinds 10 jaar publiceert het Kenniscentrum van UWV regelmatig een UWV-brede kennisagenda. Daarin is vastgelegd welke kennis er de komende jaren wordt ontwikkeld. In de nieuwe UWV Kennisagenda 2022‑2025 bouwt UWV voort op eerdere onderzoeksresultaten en pakt het nieuwe, relevante kennisvragen op.
De onderzoeken die UWV de komende 4 jaar uitvoert of laat uitvoeren, staan voor een groot deel in het teken van de 2 speerpunten van de UWV-strategie voor de komende jaren: preventie en ruimte voor de menselijke maat in de dienstverlening.
Voorkomen van werkloosheid
Preventie richt zich onder andere op het voorkomen van werkloosheid. Tijdens de coronacrisis zijn de regionale mobiliteitsteams gestart. Gemeenten, UWV, vakbonden en werkgeversorganisaties werken daarin samen om mensen extra ondersteuning te bieden. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) evalueert deze aanpak nu. ‘Daar willen we op voortbouwen’, legt Buurman uit. ‘We gaan onder meer onderzoeken hoe mensen mobieler op de arbeidsmarkt kunnen worden en welke rol UWV daarbij zou kunnen spelen. Een andere vraag waar we antwoorden op zoeken is bijvoorbeeld: hoe komt het dat mensen niet eerder aankloppen voor ondersteuning als ze hun baan dreigen te verliezen en wat zijn factoren die belemmerend werken bij de overgang van werk naar werk?’
Inclusieve arbeidsmarkt
Preventie richt zich daarnaast op het voorkomen dat mensen met een beperking aan de zijlijn (komen te) staan. ‘We doen daarom ook onderzoek naar voorzieningen die de arbeidsmarkt inclusiever kunnen maken. We onderzoeken bijvoorbeeld op welke wijze nieuwe technologische toepassingen ingezet kunnen worden om mensen met een beperking deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Dat doen we via pilots waarbij alle betrokken partijen de technologie daadwerkelijk op de werkvloer uitproberen. We bouwen daarbij voort op eerder onderzochte succesvolle technologische oplossingen als een voorleesbril of een spraakherkenningssysteem. Daarnaast starten er pilots met nieuwe technologieën die we gaan onderzoeken. Succesvolle nieuwe toepassingen neemt UWV zo mogelijk op in zijn dienstverlening. Verder evalueren we ook de effectiviteit van de dienstverlening om mensen met een beperking naar werk te begeleiden. Zo publiceren we dit jaar samen met het ministerie van SZW een midtermreview over de effectiviteit van onze WGA-dienstverlening. Aan het eind van het jaar volgt ook een evaluatie van onze Wajong-dienstverlening.’
Voorkomen van arbeidsongeschiktheid
‘UWV is ook nieuwsgierig naar de oorzaak van de grotere instroom in de WIA’, zegt Buurman. ‘We kunnen op basis van onze ramingsmodellen, waarbij we bijvoorbeeld kijken naar demografische en sectorale ontwikkelingen, ongeveer 50% van de stijging van de WIA-instroom verklaren. Aan de hand van de grote hoeveelheid data uit de uitvoering gaan we de instroom nader onderzoeken. Verder gaan we onderzoek verrichten naar de twee eerste ziektejaren. Dit soort kennis willen we meer gaan uitwisselen met stakeholders om zo uitval door ziekte en arbeidsongeschiktheid te voorkomen.’
Menselijke maat
Diverse onderzoeken zijn gericht op de menselijke maat in de dienstverlening. UWV wil een lerende organisatie zijn, die signalen uit de samenleving oppakt, daarvan leert en investeert in betere dienstverlening. Ook wordt de werking van de UWV-maatwerkplaatsen geëvalueerd, zegt Buurman. ‘Daarin zoeken multidisciplinaire teams van UWV-medewerkers naar maatwerkoplossingen voor ingewikkelde casussen, waarbij vaak meerdere bedrijfsonderdelen zijn betrokken en strikte naleving van wetgeving onredelijk hard lijkt uit te pakken. Nog voor de zomer willen we het eindrapport hierover opleveren.’
‘Bij onder andere dit laatste onderzoek wordt gewerkt met het principe van de “lerende evaluatie”,’ besluit Buurman, ‘met korte leercirkels en feedback loops. In plaats van te wachten tot de evaluatie is afgerond, worden de inzichten in een lerende evaluatie al direct tijdens het onderzoek toegepast in de dienstverlening. En dat is geheel in lijn met het doel van UWV als lerende organisatie. Het mooie van ons werk is, vind ik, dat de onderzoeken die we doen daadwerkelijk bijdragen aan een betere dienstverlening en helpen om de ambities van UWV te realiseren.’
|